A surprising lithograph at the American University in Cairo | طبعة حجرية إباضية في مكتبة الجامعة الأمريكية في القاهرة

The frontispiece of the lithography copy of al-Jayṭālī’s Qanāṭir al-khayrāt, v.1 (al-Bārūniyya, 1889). Photo from the PDF available online here.

Cairo was the center of Arabic lithograph printing in the 19th century and Ibadis were no exception to this trend. Ibadi presses were set up right around the same time in two parts of Africa. The Ibadi Bārūniyya Press was established in 1880 in Cairo, joined shortly thereafter by the Sulṭāniyya Press in Zanzibar. [1]

كانت القاهرة مركز الطباعة الحجرية العربية بالقرن التاسع عشر لا سيما للجماعات الإباضية هنالك. تأسّست مطبعتان إباضيتان بنفس الفترة التاريخية في القارة الإفريقية: تأسّست المطبعة البارونية في القاهرة في عام 1880 وثمّ تأسّست المطبعة السلطانية بزنجبار [1]

The title page of this copy of al-Jayṭālī’s Qanāṭir al-khayrāt, today held at the American University in Cairo, was owned by ʿAmr b. ʿĪsā al-Tandinmīrtī. His name and stamp seal appear here just below the title. He served as the penultimate director of the endowments supporting Ibadi students living in Cairo.

Ibadi lithograph and manuscript cultures in Cairo would overlap into the 20th century, meaning that scholars and students often interacted with lithographs in the same way they did manuscripts: adding marginal observations, collating them with manuscript copies, and of course stamping or signing them with ownership statements or statements of loan, purchase, or sale.

تداخلت ثقافة الطباعة الحجرية وثقافة المخطوطات حتى بداية القرن العشرين وكذلك يوجد تداخل بين طرق استعمال المخطوطات وبين استعمال المطبوعات. على سبيل المثال، كان يسجّل أصحاب المطبوعات ملاحظاتهم أو أسماءهم في الهوامش الكتب سواء كانت مخطوطة أو مطبوعة

Unable to travel lately, I have been searching for Ibadi lithographs listed in research libraries online. Recently, I found a copy of the Abū Ṭāhir Ismāʿīl b. Mūsā al-Jayṭālī’s Qanāṭir al-khayrāt, published by the al-Bārūnī press in three large volumes in 1889. The copy is today held at the American University in Cairo, which along with several other universities has generously offered digital facsimiles of its lithographs (and many other Arabic texts) online through a central database run by New York University.

بما أنّي لا أستطيع السفر حاليا، أقضي وقتي وأنا أبحث عن نسخ إلكترونية من الطبعات الحجرية الإباضية في الإنترنت. مؤخرا، وجدت نسخة من كتاب قناطر الخيرات لأبي طاهر إسماعيل بن موسى الجيطابي طُبعت بالمطبعة البارونية في عام 1889. توجد نسخة منها في مكتبة الجامعة الأمريكية بالقاهرة اليوم على موقع جامعة نيو يورك فيه نسخ كثيرة من الطبعات الحجرية العربية من عدّة مكتبات عالمية

Given that it is in the same city as the al-Bārūnī Press, I expected to find at least a couple of Ibadi lithographs at the AUC’s library. What I did not anticipate, was the former owner of these volumes: Aʿmar/ʿUmar b. ʿĪsā al-Tandinmīrtī (d.1948).

كانت توجد المطبعة البارونية في القاهرة وكذلك الجامعة الأمريكية ولذا توقّعت أنّني سأجد بعض النسخ من كتبها في مكتبة الجامعة ولكني لم أتوقع صاحب هذه النسخة من قناطر الخيرات: أعمر/عمر بن عيسى التندنميرتي (ت1948)ـ

The al-Tandinmīrtī family, like the author of the Qanāṭir himself, originated in the Jebel Nafusa region of what is today northwest Libya. In the late 19th and early 20th centuries, there was a group of Nafusan Ibadis in Cairo living at the trade agency, school, and library known as the Buffalo Agency (Wikālat al-jāmūs). ʿUmar b. ʿĪsā was one of the students there in 1911, when he wrote a letter to the famous Ibadi scholar of the Mzab Valley in Algeria, Amḥammad Aṭfayyish (d.1914). [2]

يرجع أصل عائلة التندنميرتي إلى منطقة جبل نفوسة بليبيا. في آخر القرن التاسع عشر وبداية القرن العشرين، كانت توجد مجموعة من النفوسيين الإباضية في القاهرة حيث كانوا يسكنون في مدرسة ومكتبة وإقامة اسمها “وكالة الجاموس” في حي طولون. كان أعمر بن عيسى أحد الطلبة هنالك في عام 1911 عندما راسل الشيخ الإباضي المشهور في المزاب، أمحمد أطفيش (ت 1914)ـ [2]

Closing lines of a letter from ʿAmr al-Tandinmīrtī to al-Quṭb Aṭfayyish (dated 22 Rajab 1325 / 31 August 1907), Makt (MS 41 in Jamʿiyyat Abī Isḥāq Ibrāhīm Aṭfayyish). I thank Amal Ghazal for sharing a photo of this letter with me.

In the 1910s, he looked after a small group of Nafusi students living at the Agency. At that time, the owner of the al-Bārūniyya Press that published this book he owned, Muḥammad al-Bārūnī, also managed the endowments that maintained students living at the Buffalo Agency. Sometime after al-Bārūnī died around 1914, ʿUmar al-Tandinmīrtī assumed control of those endowments.

في العقد الثاني من القرن التاسع عشر، كان يرأس التندنميرتي جماعة من الطلبة النفوسيين سكنوا في الوكالة. في ذلك الوقت، صاحب المطبعة البارونية (محمد الباروني) كان يدير أوقاف الوكالة للطلبة الإباضية هنالك. بعد أن توفى الباروني (حوالي 1914م)، أتخذ أعمر التندنميرتي مسؤولية إدارة أوقاف الطلبة

The copy of the Qanāṭir owned by al-Tandinmīrtī represents a fascinating time slice in the history of the Ibadi presence in Cairo in the late-Ottoman era. It brings together the history of Ibadi printing in Cairo, the regional networks linking the Ibadi communities of Egypt to the Maghrib, and as is the case for so many other parts of that history, this book’s story finds its origins in the community of the Buffalo Agency.

تمثّل هذه النسخة من قناطر الخيرات التي ملكها التندنميرتي لحظة تاريخية مشوّقة من تاريخ الوجود الإباضي في القاهرة في العصر العثماني لأنّها تجمع تاريخ الطباعة الإباضية في القاهرة والشبكات المنطقية بين الجماعات الإباضية في مصر والمغرب. إضافة إلى ذلك–كما نلاحظ كثيرا في ذلك التاريخ–يرجع أصل قصة هذا الكتاب إلى الجماعة الإباضية في وكالة الجاموس

[1] For an overview of Ibadi printing activities in Cairo, Zanzibar, and North Africa, see: M.Custers,, Ibadi publishing activities in the east and in the west c.1880-1960s (Maastricht, 2006).

[2] “Letter from ʿUmar b. ʿĪsā al-Tandinmīrtī to Amaḥammad Aṭfayyish” (dated 22 Rajab 1325 / 31 August 1907), Makt (MS 41 in Jamʿiyyat Abī Isḥāq Ibrāhīm Aṭfayyish). I thank Amal Ghazal for sharing a photo of this letter with me.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s